09.

Økt oppmerksomhet fra damene

Arild Engevold har hovedsakelig ansvar for proffmarkedet, men som Skarpnes’ fremste kontaktperson på Østlandet i en ”mannsalder”, får han også en rekke henvendelser fra sluttbrukere, altså huseierne. Og mens den naturlige henvendelsen tidligere var en mann, i 95 prosent av tilfellene, er det i dag en økning i antall henvendelser fra kvinner.

– Mannen er gjerne opptatt av det tekniske ved selve steinen. Og pris. Kvinnene er selvfølgelig opptatt av pris, funksjonalitet og varighet, de også. Men de er mer opptatt av at de får det taket de ønsker seg. For mange damer er det visuelle viktig, og for dem er taket en betydelig del av huset. Derfor vektlegger de også form og fargevalg, forteller Engevold.

Gir best resultat

Engevold mener endringen henger sammen med at flere kvinner i dag er selvstendige og mange engasjerer seg stadig mer i familiens byggeprosjekter. Engevold har også registrert at mange av kundene i dag ikke ønsker å bidra selv i leggingen av taket.

– Dels handler det om økonomi, om at de har råd til å engasjere håndverkere. Dels handler det om tid, at færre ønsker å bruke ferien til å legge tak. I dag er det ofte slik at begge ektefellene er i arbeid, og de har verken lyst eller tid til en så stor jobb som det er å skifte av tak. Da kjøper de heller denne tjenesten, forteller Engevold.

– Dernest handler det om kvalitet og evne. Tidligere var vi ”handy”. I dag har mange arbeid som gir liten praktisk erfaring. De har rett og slett ikke ferdighetene, samtidig som de forstår at bruk av håndverkere gir et bedre resultat, sier han.

Oppdaterte selgere

Men kvaliteten på arbeidet kan variere, så hvem skal man velge?

– Ta kontakt med et byggevarehus og forhøre seg der. Byggevarehuset har stadig kontakt med håndverker og vet hvilke som er å foretrekke. Da får du en anbefaling du kan stole på, sier Engevold.

Engevold og Skarpnes selger ikke takstein direkte til sluttbruker, bare gjennom byggevareforhandlere. Over hele Østlandet har Engevold opparbeidet seg en bred kundekrets. I porteføljen har han mer enn 500 kunder.

– Dette er ”soldatkorpset” mitt. Det er min oppgave å holde dem oppdatert til enhver tid. Og det trengs. En typisk huseier i 2015 har lest seg opp på nettet på forhånd, og han eller hun har med seg mye informasjon allerede i det de trer inn i butikken. De har gjerne mange og gode spørsmål omkring aktuelle problemstillinger. Sånn sett er det viktig at våre selgere er oppdatert og at de evner å svare på de spørsmålene som kommer, sier Engevold.

– Jeg skaffer til rette oppdatert og relevant informasjon og materiell. Mine soldater skal være godt skodd når de går i ”krigen” – hver eneste dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *